Hati-Hati Membeli Buah Oren Mandarin Berulat

Dah lama sangat tak posting. Sibuk. Walaupun banyak perkara yang boleh dikongsikan di sini. Nantilah, bila semua dah selesai baru akan dituliskan di dalam blog nie.

Aku nak ucap terima kasih pada Junior Teknik aku yang hantar email nie kat aku. Syida. Bila dah terbaca email nie, kena berhati2lah semasa membeli dan yang pentingnya sebelum memakan buah oren yang di beli.

Mengikut berita kerajaan China telah membeli kebanyakkan buah2 oren yang telah di serang oleh ualat2 ini. TETAPi masih ada petani dan pemborong di sana telah menjualnya secara haram. dan kemungkinan buah oren yang telah diserang ulat itu akan berada di pasaran negara kita.

Jadi moralnya berhati2lah. Ada orang cakap tak kisah makan ulat dalam buah sebabnya ulat tu tak kena tanah, jadi tak kotor. Tak tahulah. Tepuk dada Tanya Selera.





kalau anda teliti betul2 gambar di atas akan dapat dilihat ulat dalam buah oren tu.



Ulat buah itu akan jelas kelihatan apabila kita mengupas dan mengeluarkan isi dalamnya. mengikut berita buah oren itu tidak kelihatan cacat bila di lihat dan di pegang dari luar. TETAPI ulat itu hanya boleh dilihat selepas kita mengopek dan mengeluarkan isinya.



Mandarin orange in Sichuan this year was seriously infected by pests, they were maggots-like larva which could be easily seen by naked eyes. But it could not be seen from the oranges' outer layer, it will be only seen if the film of the oranges is peeled (Shown in picture).
Government of China has been intensively buying the infected oranges from farmers with few cents per KG, but there are still some farmers that sold the infected oranges secretly to the market. Please think cautiously when buying mandarin oranges in the market near these few months.

0 comments



Recent Entries

Recommended Money Makers

  • Chitika eMiniMalls
  • WidgetBucks
  • Text Link Ads
  • AuctionAds
  • Amazon Associates